My driving form

Post your videos for Critique/Comment etc..

Moderators: Timko, Solty, Frank Delicious, Blake_T, Fritz, Booter

My driving form

Postby Waltsu87 » Thu Apr 25, 2013 8:42 am

Hey all! My first post here and tips on how to improve my driving form would be greatly appreciated. Maxing at about 280 ft.

http://youtu.be/pAxnml9z2Lw
Waltsu87
Noob
 
Posts: 2
Joined: Thu Apr 25, 2013 8:15 am
Favorite Disc: Champion Valkyrie

Re: My driving form

Postby JR » Thu Apr 25, 2013 9:17 am

Tervetuloa parhaalle fribasaitille maailmassa. Sun lantiosi ja hartiasi eivät käänny perusasennosta oikealle ollenkaan, vaan kaikki kääntyminen tulee jalkojen askeleista. Jos junttaat vikan askeleen oikealla jalalla paikalleen silloin, kun päkiä nousee ilmaan ja pysäytät jalan paikalleen hetkeksi, jotta ehdit viedä heittokäden kyynärpään ohi oikean kyljen ja kiekon oikean kyljen paikkelle tai vähän ohi, loppukioihdytyksen pitäisi kasvaa ja lantion pitäisi itsestään kääntyä hieman oikealle. Se vaatii tosin paljon jarrutusvoimaa oikeasta jalasta, joten täysillä tehoilla jarrutus on hyvä aloitus diagnostiikkaan siitä, riittääkö sulla tehot pysähtyä riittävän hyvin. Tämä rassaa jalkaa pirusti ja olympiatason keihäänheittäjällä tukijalalle tulee laskeutuessa tonnin päälle painoa, joten on pakko olla täysin venytellyt ja lämmitellyt ennen kuin tuollaista kokeilee. Meillä lämmöt ovat aika epäterveellisiä nyt, mutta eiköhän kohta ulkonakin voi tuota kokeilla turvallisesti. Ainakin alustan ei passaa olla liukas. Newtonin liikkeen jatkuvuuden laki kuvaa, miten jalan pysähtyessä liike siirtyy lantion kohdalta yläruumiin kääntymiseen oikealle. Kun näin käy, kannattaa lyödä lisää löylyä ja kääntää vielä nopeammin lihaksilla.

Tehopotentiaalisi kasvaa, jos taakse vedossa käännät kantapäät ja takaraivon kohteeseen päin, jotta yletyt kurkottamaan kauemmas pois kohteesta. Mitä pidempi veto, sitä suurempi lähtönopeus=pituus. Kun vika askel laskeutuu, molempien jalkaterien pitäisi pituusheitoissa osoittaa teen takareunaa päin, jotta hartiat kääntyvät tarpeeksi, jotta käsi on mahdollisimman kaukana kohteesta taakse vedossa. Useimmilla ei riitä ruumiin hallinta tuohon aluksi, vaan alitajunta ottaa vallan yrittäen estää kaatumista, jolloin ajoitus, liikeradat ja tehon tuotto menevät läskiksi. Voi mennä kuuklausia kenttätreenissä (nopeampaa kuin radalla kokeilu), jotta saa lisää mittää puhumattakaan tarkkuudesta.

Vasen jalkasi nousee ihan ennen kiekon irtoamista ilmaan ja se syö tehoja. Olet niin lähellä onnistumista tuossa, että kannattaa treenata lisää molemman jalan pitämistä maassa siihen asti, että kiekko on lähtenyt. Taas Newton kertoi miksi: Jokaisella liikkeellä on samanvahvuinen ja päinvastainen vastaliike. Kun takajalka on ilmassa, kyynärpään oikeaminen ja käden liike vasemmalta oikealle ja takaa eteen, työntävät ja kääntvät keskiruumista pois kohteesta rajaten kiekkoon kohdistuvaa tehoa. Nyrkkeilijät sanovat, ettei lyönti ole kova, jos takajalka ei ole maassa.

Sulla on ihan hyvä perustekniikka, johon pienin muutoksin pitäisi tulla lisää mittaa. Pidä hauskaa treenikentällä :-)
Flat shots need running on the center line of the tee and planting each step on the center line. Anhyzer needs running from rear right to front left with the plant step hitting the ground to the left of the line you're running on. Hyzer is the mirror of that.
JR
Scandinavian Video Mafia
User avatar
 
Posts: 11538
Joined: Sun Mar 18, 2007 6:07 am
Location: Finland, sea level
Favorite Disc: About to ace

Re: My driving form

Postby Waltsu87 » Thu Apr 25, 2013 10:00 am

Hei,

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Toi lantion ja hartioiden kääntämishomma tai sen puuttuminen johtuu varmaan osittain alitajusesti ristiselän kivuista, joista kärsin. Sen takia tulee varmaan enemmän keskityttyä käden tekemiseen, ja heitän enemmän sillä.

"Kun vika askel laskeutuu, molempien jalkaterien pitäisi pituusheitoissa osoittaa teen takareunaa päin"
Tämä ei näin kuivaharjoitellessa tuntunut mitenkään haastavalta, kun tässä sisällä kokeilen. Luulen, että joskus viime kesänä teinkin noin, mutta sitten muutin sitä...

Kiitos vinkeistä, täytyy koittaa panostaa tuohon kääntämiseen sen verran, mitä kroppa antaa periksi, ja keskittyä pitämään vasen jalka maassa ennen kiekon irtautumista...
Waltsu87
Noob
 
Posts: 2
Joined: Thu Apr 25, 2013 8:15 am
Favorite Disc: Champion Valkyrie

Re: My driving form

Postby Jeronimo » Thu Apr 25, 2013 7:55 pm

CUT THAT OUT
I am dumb.

...and a drama queen.
Jeronimo
Disc Whore
User avatar
 
Posts: 3612
Joined: Fri Aug 22, 2008 1:27 pm
Location: Maine
Favorite Disc: Pure

Re: My driving form

Postby JR » Fri Apr 26, 2013 1:26 am

Ok i'll return the the tard language so that others can understand :-) It is crucial to warm up properly and stretch in all directions and rotationally with the small of the back especially if you have previous injuries. Pushing the elbow forward ahead of the body also adds tremendous stresses to the throwing arm so it is a great idea to warm up, stretch and start with approaches to get the arm warmed up before applying power and trying to switch technique. It is also mandatory to avoid overextending the upper arm=pushing the elbow as far as it can go. If you do that the elbow does not want to straighten and all the momentum you've created tries to straighten the arm stretching the muscles and tendons beyond safe limits. It hurts like hell i almost dropped to my knees after doing that. So i'd leave the elbow a few cms short of extending the upper arm straight.
Flat shots need running on the center line of the tee and planting each step on the center line. Anhyzer needs running from rear right to front left with the plant step hitting the ground to the left of the line you're running on. Hyzer is the mirror of that.
JR
Scandinavian Video Mafia
User avatar
 
Posts: 11538
Joined: Sun Mar 18, 2007 6:07 am
Location: Finland, sea level
Favorite Disc: About to ace


Return to Video Critique

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests